Odżywki na masę co to jest?

Prawdopodobnie większość osób, które uczęszcza na siłownie lub wykonuje trening siłowy, zetknęła się z terminem odżywek na masę. Odżywki na masę wydają się nieodłącznym elementem szeroko rozumianego świata fitness i sportów sylwetkowych. Czym zatem są popularne odżywki na masę?
Pod pojęciem odżywek na masę rozumiemy taki rodzaj odżywek, których stosowanie może przynieść nam korzyści w kontekście zwiększenia masy ciała. Naturalnie dotyczyć to będzie głównie rozbudowy masy mięśniowej. Korzystanie z odżywek na masę ma na celu wsparcie naszego organizmu i dostarczenie niezbędnych komponentów potrzebnych do zwiększenia masy mięśniowej takich jak białko oraz węglowodany. Dlatego do odżywek tego typu możemy zaliczyć odżywki białkowe oraz odżywki węglowodanowo-białkowe, czyli tzw. gainery. Ponadto odżywki na masę będą również źródłem innych składników, których przyjmowanie może być korzystne, kiedy zależy nam na budowie masy mięśniowej. Poniżej pokrótce zostaną opisane wszystkie aspekty związane z tym zagadnieniem.

Odżywki na masę — jak dobrać?

Dobór odpowiednich odżywek w celu budowy masy mięśniowej będzie uzależniony od kilku czynników. Mianowicie odżywki na masę powinny być dopasowane indywidualnie do każdej osoby i uwzględniać takie aspekty jak masa ciała, wiek, ilość wykonywanych treningów, rodzaj uprawianej aktywności fizycznej czy staż treningowy. Ważne są również osobnicze preferencje takie jak chociażby sposób i model odżywiania, ponieważ skład konkretnych odżywek na masę może się różnić w zależności od tego, czy stosujemy dietę roślinną, czy korzystamy z produktów odzwierzęcych. Nie bez znaczenia będzie również to jakie suplementy ktoś już stosuje w momencie, kiedy chce się skupić na budowie masy mięśniowej. Bez wątpienia, jeżeli nie jesteśmy pewni tego, jakie odżywki na masę mogą być dla nas odpowiednie, to warto zwrócić się o poradę do specjalistów w zakresie suplementacji. Możemy również odwiedzić zaufany sklep z suplementami diety dla sportowców, w którym wykwalifikowani pracownicy rozwieją nasze wątpliwości i wskażą najlepsze dla nas odżywki na masę.

Jakie odżywki na masę dla początkujących?

Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z siłownią, powinny skupić się przede wszystkim na kwestiach związanych z treningiem, odpowiednim żywieniem oraz zwrócić uwagę na właściwą regenerację. W momencie, kiedy zadbamy o wyżej wymienione aspekty, możemy po jakimś czasie uwzględnić również stosowanie odżywek na masę. Osoby początkujące, które są szczupłe i mają niski poziom tkanki tłuszczowej, mogą zastanowić się nad włączeniem odżywek węglowodanowo-białkowych (gainerów). Ten typ odżywek na masę pozwala dostarczać sporej ilości kilokalorii, dlatego może stanowić uzupełnienie naszej diety w okresie budowania masy mięśniowej. Jeżeli natomiast nasza sylwetka w momencie rozpoczynania treningów na siłowni jest nieco bardziej otłuszczona, lepszym wyborem będzie ewentualne stosowanie odżywki białkowej. Podsumowując osoby początkujące, mogą z odżywek na masę wybrać odżywki węglowodanowo-białkowe (gainery) lub odżywki białkowe. Pozostałe odżywki na masę takie jak kreatyna możemy uwzględnić, kiedy nasz staż treningowy wzrośnie.

Jakie odżywki na masę mięśniową?

Odżywki na masę mięśniową będą tożsame z odżywkami na masę, ponieważ mówiąc o masie mamy na myśli masę mięśniową.
Dlatego odżywkami na masę mięśniową będą wspomniane wcześniej odżywki węglowodanowo-białkowe (gainery) oraz odżywki białkowe. Kolejnym suplementem z kategorii odżywek na masę mięśniową będzie kreatyna. Preparaty z kreatyną to bez wątpienia jedne z najczęściej stosowanych suplementów diety w okresie budowy masy mięśniowej. Nie bez powodu, ponieważ kreatyna ma udowodnione naukowo działanie w kontekście zwiększania masy mięśniowej. Dlatego kreatyna może być przyjmowana w formie monopreparatów, które będą zawierały tylko ten związek lub może wchodzić w skład innych odżywek i bardzo często dodawana jest do gainerów.

Jakie odżywki na masę beztłuszczową?

Odżywki na masę beztłuszczową również będą dotyczyć budowania masy mięśniowej, w związku z tym podamy przykłady kolejnych preparatów, których stosowanie może przynieść korzyści w tym aspekcie. Arginina to aminokwas, który jest wykorzystywany jako substrat do produkcji tlenku azotu. Tlenek azotu to związek, który bierze udział w regulacji przepływu krwi w naczyniach krwionośnych. Dlaczego zatem odżywki na masę beztłuszczową mogą bazować na argininie? Tlenek azotu wpływając na poprawę krążenia krwi, zwiększa ilość dostarczanego do pracujących podczas treningu mięśni tlenu oraz aminokwasów. Dlatego stosowanie argininy przed treningiem może przyczynić się do poprawy naszej wydolności. Podobne działanie do argininy wykazuje cytrulina, która również może być wykorzystywana w okresie budowy masy mięśniowej. Widzimy zatem, że odżywki na masę beztłuszczową to szeroka kategoria różnego rodzaju preparatów.

Jakie odżywki na masę bez ćwiczeń?

Czy istnieje możliwość budowania masy mięśniowej bez ćwiczeń? Jeżeli jako ćwiczenie rozumiemy tylko i wyłącznie trening wykonywany na siłowni to oczywiście możliwe jest zwiększenie masy mięśniowej bez wykupienia uczęszczania na siłownie. Trening ukierunkowany w celu budowy masy mięśniowej może być realizowany w domu lub na świeżym powietrzu jednakowo z własną masą ciała, lub przy udziale obciążenia zewnętrznego (sztanga, hantele, gumy oporowe itp.). Ciężka praca fizyczna czy zajęcia gospodarskie również mogą zostać uznane za formę treningu. Jednak bez względu na to, czy trenujemy na siłowni, czy w innym miejscu i jaki rodzaj treningu wykonujemy, wydaje się, że nie istnieją odżywki na masę, które bez ćwiczeń pozwolą nam uzyskać większą masę mięśniową. Kluczem jest tutaj zadbanie o odpowiednie warunki do budowy masy mięśniowej poprzez realizowanie planu treningowego, właściwe żywienie oraz odpowiednią regenerację organizmu. Wtedy odżywki na masę mogą okazać się pomocne.

Aktywne filtry