Co to są węglowodany?

Węglowodany nazywane również cukrami są związkami składającymi się z węgla, wodoru oraz tlenu. Węglowodany występują powszechnie w większości produktów spożywczych i spełniają głównie funkcje energetyczne. Węglowodany ze względu na wielkość ich cząsteczek możemy podzielić na węglowodany proste oraz węglowodany złożone.

Węglowodany proste

Węglowodany proste, czyli inaczej monosacharydy to najprostsze pod względem struktury węglowodany, które nie ulegają rozkładowi do mniej złożonych form. Węglowodany proste to grupa węglowodanów, do której zaliczamy powszechnie występujące cukry takie jak glukoza, fruktoza galaktoza czy ryboza.

Węglowodany złożone

Węglowodany złożone, powstają w wyniku połączenia się co najmniej dwóch cząsteczek węglowodanów prostych. W zależności od ilości cząsteczek cukrów prostych węglowodany złożone dzielimy na oligo i polisacharydy. Węglowodany złożone to między innymi sacharoza (cukier spożywczy), laktoza (cukier mleczny), maltoza (cukier słodowy) oraz skrobia i glikogen.

Węglowodany, których unikać?

Węglowodany to podstawowe składniki pokarmowe, a przyjęty model żywienia determinuje ich udział w naszej diecie. Węglowodany są źródłem energii, a produkty bogate w węglowodany głównie pochodzenia roślinnego oprócz węglowodanów dostarczają również innych cennych związków. W swojej kuchni powinniśmy jednak w większym stopniu wykorzystywać węglowodany złożone niż węglowodany proste.

Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym

Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym ze względu na korzystne działanie zdrowotne diet, które opierają się właśnie na tego rodzaju węglowodanach mogą z powodzeniem być filarem naszego żywienia. Bez wątpienia produkty bogate w węglowodany o niskim indeksie glikemicznym powinny często gościć na naszym stole.

Węglowodany po treningu

Węglowodany po treningu w głównej mierze mają zapewnić nam energię oraz posłużyć do odbudowy glikogenu mięśniowego. Dlatego posiłek po treningowy powinien zawierać produkty bogate w węglowodany. Po treningu możemy nasz posiłek skomponować w taki sposób, aby dostarczał jednakowo węglowodany złożone oraz węglowodany proste.

Węglowodany na śniadanie

Węglowodany w zwyczajowym sposobie odżywiania powinny występować właściwie w każdym ze spożywanych posiłków w ciągu dnia. Dlatego również na śniadanie węglowodany mogą być spożywane w postaci różnego rodzaju produktów spożywczych, a ilość przyjmowanych węglowodanów będzie zależeć, chociażby od naszej aktywności fizycznej.

Węglowodany na noc

Węglowodany na noc stały się przedmiotem wielu dyskusji, a wokół tego tematu narosło wiele mitów. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby węglowodany były obecne w ostatnim posiłku w ciągu dnia. Co więcej, owoce, które obfitują w węglowodany mogą być spożywane na noc i to nawet po godzinie 18!

Węglowodany na redukcji

Węglowodany na redukcji tak jak w przypadku okresu nadwyżki kalorycznej mogą być obecne w naszej diecie. Zazwyczaj w sytuacji kiedy zależy nam na utracie masy ciała zwiększa się udział białka na rzecz innych makroskładników jednak należy pamiętać o tym, że produkty bogate w węglowodany są również źródłem błonnika pokarmowego, który może być pomocny podczas odchudzania.

Aktywne filtry