Aminokwasy BCAA są jedną z odżywek, z którą spotkał się prawie każda osoba zaczynająca swoją przygodę z pracą nad sylwetką. Jest to jeden z pierwszych suplementów, obok białka w proszku, po które sięgają ćwiczący, chcący jeszcze wycisnąć więcej efektów ze swoich treningów. Jedną z przyczyn takiego obrotu spraw jest postrzeganie aminokwasów BCAA jako jednej z najbezpieczniejszych i wywołujących najmniej skutków ubocznych odżywek. 

Czym są aminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA, inaczej aminokwasy rozgałęzione, czyli leucyna, izoleucyna i walina, z których w dużym stopniu zbudowane są nasze włókna mięśniowe. W skrócie jest to jeden z najważniejszych budulców naszych mięśni. Istotne jest to, że mimo że stanowią ponad 30% naszej tkanki mięśniowej, organizm nie wytwarza ich samodzielnie, zatem konieczne jest dostarczanie tych składników z zewnątrz wraz z posiłkami. W przypadku intensywnej i regularnej aktywności fizycznej warto wspomóc się także suplementami, które przyspieszą regenerację mięśni po treningu siłowym podnosząc tym samym ich skuteczność. Bierze się to stąd, że podczas silnego wysiłku fizycznego organizm czerpie energię z rozkładu zawartej w mięśniach aminy, więc stałe dostarczanie aminokwasów z zewnątrz ułatwia proces regeneracyjny.

Jak brać aminokwasy BCAA

Aminokwasy rozgałęzione są bardzo pomocną odżywką i może znacznie poprawić efektywność naszych treningów. Musimy jednak pamiętać o kilku zasadach, które należy stosować podczas suplementacji.

Kiedy brać BCAA

Idealną porą na przyjęcie odżywki z aminokwasami BCAA to około godziny przed treningiem. Aminokwasy wpływają pozytywnie na nasze samopoczucie, co sprawia, między innymi, że jesteśmy bardziej chętni do intensywnego treningu. Po treningu siłowym warto powtórzyć dawkę, co przyspieszy naszą syntezę białek.

BCAA - z czym brać

Aminokwasy przyjmowane wraz z węglowadanami mogą wspomóc spalanie tkanki mięśniowej.

Ile brać BCAA

Dla osób nie uprawiających sportu dla utrzymania prawidłowego poziomu BCAA w mięśniach, najczęściej będą wystarczyły aminokwasy przyjmowane wraz z pokarmem przy zrównoważonej diecie. Naturalnymi źródłami aminokwasów rozgałęzionych są bowiem m.in. nabiał, wołowina, drób, soja, różne orzechy i migdały. Dla osób trenujących warto się wspomóc dodatkową suplementacją (średnio 1 g na 1 kilogram ciała). Należy jednak pamiętać, by całego zapotrzebowania nie przyjmować w jednej dawce. Najlepszym rozwiązaniem jest podzielenie na dwie dawki (przed treningiem i po).

BCAA - dlaczego warto

Aminokwasy rozgałęzione są bardzo dobrym suplementem na początek i sprawdzonym uzupełnieniem dla doświadczonych kulturystów. Wpływa pozytywnie na samopoczucie, energię podczas treningu, przyspiesza regenerację po i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo jest to odżywka, co do której nie wykazano jednoznacznych skutków ubocznych. Jest to bezpieczne i skuteczne uzupełnienie diety dla osób aktywnych fizycznie.

Aminokwasy / BCAA

Aktywne filtry