Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności.
Kortyzol, czyli hormon stresu

Kortyzol, czyli hormon stresu

Co to jest kortyzol?

Kortyzol jest hormonem, którego produkcja zachodzi w korze nadnerczy. Kortyzol zaliczany jest do grupy glikokortykosteroidów czyli hormonów, które oddziałują na gospodarkę glukozy w organizmie. Kortyzol potocznie nazywany jest również hormonem stresu.

Działanie kortyzolu w organizmie

Kortyzol wpływa na wiele procesów zachodzących w ludzkim ciele. Kortyzol jest odpowiedzialny za wzrost stężenia glukozy we krwi w wyniku reakcji organizmu na stres. Ponadto kortyzol nasila katabolizmu białek. Kortyzol wpływa również na rozkład kwasów tłuszczowych. 

Niski kortyzol - objawy

Kortyzol oraz jego odpowiednie stężenie jest niezmiernie ważne dla właściwego funkcjonowania organizmu. Obniżony poziom kortyzolu może wskazywać na nieprawidłową pracę nadnerczy oraz zaburzenia czynności przysadki lub podwzgórza. Niski kortyzol należy również do objawów choroby Addisona. 

Podwyższony kortyzol - objawy

Kortyzol w momencie kiedy jego stężenie jest zbyt wysokie może objawiać się poprzez symptomy charakterystyczne dla zespołu Cushinga. W takim przypadku obserwuje się otyłość brzuszną oraz występowanie rozstępów w okolicy brzucha, bóle głowy i depresję. Kortyzol i jego podwyższony poziom może także prowadzić do insulinooporności. 

Kiedy badać kortyzol?

Kortyzol jest hormonem charakteryzującym się dobowym rytmem wydzielania. W ciągu dnia najwyższe stężenie kortyzol osiąga w godzinach porannych i właśnie wtedy zaleca się przeprowadzenie badania określającego jego poziom. Kortyzol jako parametr diagnostyczny zalecany jest w celu określenia stanu zdrowia i stwierdzenia lub wykluczenia występowania wspomnianych wcześniej chorób. 

Jak obniżyć kortyzol? Postaw na relaks!

Kortyzol może być naszym sprzymierzeńcem ale jego nadmierne wydzielanie nie jest dla nas korzystne. Wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu wykazują proste czynności, które możemy wykonywać każdego dnia. Masaż, relaksacyjna muzyka czy techniki medytacyjne i wyciszające mogą redukować kortyzol. 

Jak zmniejszyć poziom kortyzolu? Zadbaj o dietę!

Wpływ na kortyzol ma nie tylko nasz styl życia ale również dieta. Prawidłowy poziom kortyzolu pomoże nam utrzymać optymalnie zbilansowane żywienie. Warto zwrócić uwagę aby nasza dieta dostarczała odpowiedniej ilości magnezu oraz witamin z grupy B. 

Za wysoki poziom kortyzolu? Pomyśl o suplementach

Oddziaływanie w kontekście regulacji poziomu kortyzolu przypisuje się również niektórym suplementom diety. Przyjmowanie preparatów z  magnezem oraz kwasów omega-3 może obniżać kortyzol. Z kolei rośliny zaliczane do adaptogenów mogą poprawiać reakcję naszego organizmu na kortyzol. Także produkty konopne bogate w CBD mogą ograniczać działanie stresu i kortyzolu. 

Najczęściej wybierane przez naszych klientów:

    Zostaw komentarz