Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności.
Suplementacja przed i po treningu – jakie odżywki warto stosować?

Suplementacja przed i po treningu – jakie odżywki warto stosować?

Co stosować i czy stosować

Suplementacja okołotreningowa to jeden z najbardziej elementarnych tematów dotyczących przyjmowania suplementów diety. Wynika to naturalnie z faktu, że korzystanie z różnego rodzaju preparatów ma poprawiać nasze zdolności wysiłkowe. W związku z tym zostaną tutaj po krótce przybliżone suplementy o charakterze  ergogenicznym (praco-twórczym) czyli właśnie takie, których stosowanie jest w stanie zwiększać wydolność osób, które po nie sięgają. Opisane zostaną również suplementy, które mogą znaleźć zastosowanie w porze potreningowej w celu poprawy ogólnej regeneracji organizmu czy np. nasilenia procesów odpowiedzialnych za syntezę białek mięśniowych.

Podstawowe informacje o kofeinie

Na początek garść informacji o substancji, której działanie jest znane większości osób, zarówno tych aktywnych fizycznie oraz tych, które niekoniecznie wylewają litry potu na salach treningowych. Mowa tutaj o kofeinie. 

Kofeina nie przez przypadek kojarzy nam się z przyjemnym, aromatycznym naparem o czarnym zabarwieniu czyli kawą, ponieważ nasiona kawy są bogatym jej źródłem. Właściwości kofeiny oraz jej wpływ na ludzki organizm dotyczą głównie układu nerwowego. Mianowicie kofeina odpowiada za pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego. Dlatego właśnie po spożyciu kawy(kofeiny) odczuwamy poprawę funkcji kognitywnych - uwagi i koncentracji. W związku z tym kofeina znajdzie swoje zastosowanie przed rozpoczęciem aktywności fizycznej w wielu dyscyplinach sportowych, w których skupienie odgrywa kluczową rolę. Kofeina poprawia również naszą wydolność ze względu na to, że dzięki jej przyjmowaniu uczucie zmęczenia jakie towarzyszy nam w wyniku długotrwałego wysiłku występuje później niż w sytuacji kiedy nie spożyliśmy kofeiny. Należy jednak zaznaczyć, że jest to indywidualna kwestia dla każdego i zależy od metabolizmu kofeiny przez nasz organizm, a niektóre osoby po spożyciu kofeiny mogą odczuwać rozdrażnienie czy bóle głowy. 

Podsumowując kofeina to substancja o potwierdzonym i skutecznym działaniu, której stosowanie przed rozpoczęciem treningu może odpowiadać za poprawę naszej wydolności. Dlatego jeżeli nie jesteśmy osobą, która po kubku kawy skarży się na drżenie rąk i nadmierne pobudzenie to możemy rozważyć suplementację kofeiny przed treningiem. Zwłaszcza jeżeli nasz trening jest intensywny i długotrwały.  

Niedoceniony sok z buraka

Kolejnym suplementem, którego stosowanie w okresie przed treningowym może być korzystne jest sok z buraka. Podobnie jak w przypadku kawy, która zawiera spore ilości kofeiny buraki są bogatym źródłem azotanów.

Azotany to substancje, które mają zdolność do rozszerzania naczyń krwionośnych ponieważ są przekształcane w naszym organizmie w tlenek azotu.

Przyjmowanie soku z buraka przed treningiem może zwiększać zdolności wysiłkowe i obniżać ilość tlenu jaką nasze mięśnie potrzebują do wykonywania pracy.

W związku z tym wydaje się, że stosowanie soku z buraka(azotanów) będzie najbardziej korzystne dla osób, które uprawiają sporty wytrzymałościowe lub wytrzymałościowo-siłowe.

Jeżeli chodzi o formę w jakiej stosujemy azotany to może to być zarówno własnoręcznie przygotowany sok z buraków lub gotowe koncentraty soku z buraka będące skondensowaną źródłem azotanów.

Azotany oprócz buraków występują również obficie w innych warzywach takich jak szpinak czy rukola dlatego powinny znaleźć się w naszej diecie. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że stosowanie popularnych antybakteryjnych płynów do płukania jamy ustnej może być niekorzystne jeżeli chodzi o przyjmowanie azotanów. Dzieje się tak dlatego, że  w jamie ustnej przy udziale bakterii tam bytujących zachodzi przekształcanie się azotanów w tlenek azotu.

Podsumowując wszystkie informacje o soku z buraka warto wspomnieć, że jego działanie obejmuje poprawę wydolności przede wszystkim przez osoby trenujące dyscypliny wytrzymałościowe. Jednak korzyści płynące z wypijania przed treningiem szklanki soku z buraka lub skoncentrowanego shota mogą być odczuwane przez wszystkie osoby aktywne fizycznie.

Kilka słów o suplementacji po zakończeniu treningu.

Wspomnimy pokrótce o odżywce białkowej oraz odżywce węglowodanowej.

Okres po treningowy to czas kiedy następują procesy wywołane odpowiedzią naszego organizmu na bodziec treningowy. Trening fizyczny prowadzi do uszkodzeń w obrębie tkanki mięśniowej.

Dlatego odpowiednia regeneracja i szereg procesów odpowiadających za przebudowę struktury tkanki mięśniowej to niewątpliwie bardzo istotne aspekty.

Odżywki białkowe są źródłem łatwo przyswajalnych protein, które mogą sprzyjać syntezie białek mięśniowych oraz nasilać ogólną regenerację organizmu.

Odżywki węglowodanowe to w zależności od ich typu są to preparaty zawierające różnego rodzaju węglowodany. Odżywki węglowodanowe stosuje się przede wszystkim w celu uzupełnienia rezerw glikogenu mięśniowego, które w wyniku treningu zostały uszczuplone.

Stosowanie zarówno odżywek białkowych oraz odżywek węglowodanowych po treningu może okazać się pomocne szczególnie kiedy wykonujemy dwa treningi dziennie i potrzebujemy dostarczyć łatwo przyswajalnych białek i węglowodanów.

Najczęściej wybierane przez naszych klientów:

    Zostaw komentarz