Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności.
Witamina D3

Witamina D3

Czym jest witamina D3?

Witamina D3, czyli inaczej cholekarcyferol to rozpuszczalna w tłuszczach witamina, która jest jednym z najważniejszych składników odżywczych w diecie człowieka.

Witamina D3 jest naturalnie syntetyzowana w ludzkim organizmie pod wpływem promieni UV oraz jest dostarczana wraz z pożywieniem.

Witamina D3 charakterystyka Witamina D3 to nie jedyny związek, który wykazuje działanie swoiste dla tej witaminy. Wyróżniamy jeszcze witaminę D2, czyli ergokalcyferol, której prekursorami są związki występujące w drożdżach i grzybach. Witamina D oddziałuje na ludzki organizm za pomocą specjalnych receptorów, których obecność stwierdza się w większości komórek ludzkiego organizmu. 

Witamina D3 - właściwości i działanie w organizmie?

Witamina D3 spełnia wiele funkcji w organizmie. Witamina D3 i jej metabolity odpowiadają za wchłanianie wapnia w jelitach oraz produkcję parathormonu. Ponadto witamina D3 jest niezbędna do prawidłowej mineralizacji kości. Witamina D3 odgrywa również rolę w pracy układu immunologicznego. 

Witamina D3 - niedobór w organizmie

Niedobór witaminy D3 Witamina D3, aby spełniać swoją funkcję, musi utrzymywać się na odpowiednim poziomie. Niedobór witaminy D3 jest bardzo niekorzystnym stanem. Witamina D3 w zbyt niskim stężeniu u małych dzieci prowadzi do krzywicy, natomiast u osób starszych wywołuje osteoporozę. 

Witamina D3 - nadmiar w organizmie

Witamina D3 przyjmowana w zbyt dużych ilościach prowadzi do zatrucia organizmu. Witamina D3 w nadmiernej ilości odpowiada za odkładania się wapnia w różnych narządach organizmu. Podwyższone stężenie witaminy D3 może być przyczyną kamicy nerkowej.

Skąd w organizmie bierze się witamina D3?

Witamina D3 pod wpływem działania promieni UV jest produkowana w naszej skórze i następnie transportowana do wątroby. Witamina D3 dostarczana jest także wraz z pożywieniem i wchłaniana w jelicie cienkim. Ponadto witamina D3 może być przyjmowana w formie różnego rodzaju preparatów.

Z czego pozyskiwana jest witamina D3

Witamina D3 obecna jest w wielu produktach spożywczych. Witamina D3 występuje w nabiale, podrobach i rybach szczególnie morskich. Bogate źródła witaminy D3 to jaja, łosoś, halibut, śledź, węgorz, masło i margaryna oraz wątróbka.

Jak najlepiej wchłania się witamina D3

Witamina D3 jest absorbowana w przewodzie pokarmowym z udziałem kwasów tłuszczowych. W związku z tym witamina D3 obecna w pożywieniu oraz przyjmowana w formie preparatów dobrze wchłania się przy dostępie tłuszczy. Witamina D3 u małych dzieci podawana jest podjęzykowo w formie kropel.

Witamina D3 przeciwwskazania i interakcje

Witamina D3 ze względu na występujący u większości ludzi zbyt niski jej poziom stosowana w formie preparatów jest względnie bezpieczna, jednak istnieje zjawisko nadwrażliwości na tę witaminę. Dokładne zalecenia dotyczące przyjmowania i określenia dawki powinny zostać poparte konsultacją lekarską.

Przyjmowanie witaminy D3 – opinie i skutki uboczne

Witamina D3 zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi jej stosowania zalecana jest w okresie od września do kwietnia w celu utrzymania optymalnego poziomu.

Witamina D3 powinna być przyjmowana szczególnie przez osoby, które narażone są na jej niedobór w wyniku zbyt małej ekspozycji na promienie słoneczne.

Z czym łączyć witaminę D3

Witamina D3 w formie preparatów może występować jako produkt zawierający tylko witaminę D3 lub w połączeniu z innymi składnikami. Obecnie witamina D3 wzbogacana jest często o witaminę K2, jednakże dodatek witaminy K2 nie wydaje się poprawiać wchłaniania witaminy D3, a sama witamina K dosyć obficie występuje w wielu produktach spożywczych.

Nasi klienci wybierają:

    Zostaw komentarz