Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności.
Dlaczego warto jeść orzechy. Jak wpływają na mózg?

Dlaczego warto jeść orzechy. Jak wpływają na mózg?

Orzechy przez wiele osób uznawane są za smaczne, chrupiące przekąski, które towarzyszą nam podczas przesiadywania przed telewizorem i oglądania ulubionego serialu lub meczu. Orzechy traktowane są również jako wysokokaloryczne produkty spożywcze, których spożywanie może negatywnie odbić się na naszej masie ciała i sylwetce. Z drugiej strony orzechy mają opinie superfoods i podkreśla się ich korzystny wpływ na nasze zdrowie oraz docenia się możliwości ich wykorzystania podczas przyrządzania wielu potraw. Odpowiedzmy zatem na pytania, czy warto jeść orzechy, czego źródłem są orzechy i czy spożywanie orzechów wpływa na pracę naszego mózgu? Orzechy są produktami spożywczymi o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Orzechy na 100 gramów produktu dostarczają przeciętnie kilkaset kilokalorii, z czego większość stanowią tłuszcze. Ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych orzechy przetwarzane są na oleje, które w zależności od rodzaju orzechów charakteryzują się specyficznym dla siebie składem i smakiem. Najbardziej popularne orzechy, które goszczą w naszej kuchni to:   orzechy włoskie,   ziemne (arachidowe),   migdały,   orzechy laskowe,   nerkowce,   pekan,   brazylijskie,   pistacje. Pod względem botanicznym: orzechy ziemne są strączkami, jednak tak jak w innych przypadkach orzechami nazywamy produkty o podobnych właściwościach odżywczych. Do orzechów zaliczamy również owoc kokosa, czyli orzech kokosowy. Tłuszcz zawarty w orzechach oprócz dostarczania energii ze względu na skład kwasów tłuszczowych może korzystnie wpływać także na nasze zdrowie. Mianowicie orzechy w zależności od rodzaju są bogatym źródłem jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Orzechy włoskie zawierają największe ilości kwasu alfa-linolenowego (ALA), który jest prekursorem kwasów omega-3. Dlatego spożywanie orzechów prowadzi do zwalczania wolnych rodników uszkadzających błony komórkowe oraz obniżania stanów zapalnych w ciele. Wspólną cechą wszystkich orzechów jest niska zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu korzystnie wpływają na zawartość cholesterolu we krwi. Dzięki tym właściwościom orzechy zalecane są w diecie w celu zapobiegania miażdżycy naczyń krwionośnych i prewencji nadciśnienia tętniczego. To właśnie między innymi ze względu na unikalny profil kwasów tłuszczowych orzechy pozytywnie wpływają na układ nerwowy, a tym samym funkcjonowanie naszego mózgu. Ponadto orzechy dostarczają sporej ilości białka, dzięki czemu mogą wzbogacać o ten składnik dietę osób, które wykluczają produkty mięsne. Orzechy są także bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który usprawnia pracę jelit. Orzechy zawierają również spore ilości witamin z grupy B. Wśród składników mineralnych, które obecne są w orzechach, możemy wymienić wapń, magnez, fosfor, potas oraz cynk. W kontekście pracy mentami warunkującymi prawidłowe funkcjonowanie i pracę komórek nerwowych. Wapń wpływa również na budowanie kości, dlatego spożywanie orzechów zaleca się w okresie wzrastania u dzieci i młodzieży oraz przez osoby starsze, szczególnie kobiety, które w większym stopniu narażone są na występowanie osteoporozy. Zawarty w orzechach fosfor odpowiada za prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych i jest istotnym składnikiem dla pracy mózgu. Dlatego, aby zachować nasz umysł w dobrej kondycji, zalecane jest spożywanie regularnie orzechów, w każdej grupie wiekowej. Wiemy już, że orzechy to bogactwo witamin i składników mineralnych, wartościowych kwasów tłuszczowych, białka i błonnika, a ich spożywanie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i nasz umysł. Należy jednak pamiętać, że orzechy są wysokoenergetycznym produktem spożywczym i w stosunkowo małej ilości dostarczają sporej dawki kilokalorii. Jaka jest zatem zalecana ilość orzechów, jaką możemy spożywać? Eksperci instytucji zajmujących się zdrowiem rekomendują, aby spożywać dziennie około 30-40 gramów orzechów na dzień co odpowiada ilości mniej więcej zaciśniętej pięści. Dlatego garść orzechów dziennie jest jak najbardziej wskazana, a przez większość osób prawdopodobnie nawet pożądana ze względu na to unikatowe walory smakowe orzechów. Jeżeli chodzi natomiast o wybór dostępnych na rynku spożywczym orzechów, pamiętajmy, aby wybierać te produkty, które są jak najbardziej naturalne i w jak najmniejszym stopniu przetworzone. Nie powinniśmy sięgać po orzechy solone, oblane miodem lub czekoladą. Tego typu dodatki nie tylko mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie, ale być źródłem dodatkowych, zbędnych kilokalorii. Orzechy to zdecydowanie dobry wybór, a ich regularne spożywanie pozwoli nam na zachowanie zdrowia. Orzechy wzbogacą także przyrządzane przez nas potrawy o wyjątkowy smak.

    Zostaw komentarz